Eigenschappen van een goede verkoper

Wanneer je van plan bent om binnenkort iets te verkopen, kun je gebruik maken van meerdere tips die we je hier in dit artikel uitleggen. Zo kom je achter de eigenschappen van een goede verkoper!

Allereerst is het zaak te bedenken dat je aan mensen je producten verkoopt. Dit betekent dus dat je niet aan een robot staat te verkopen, maar aan een mens en ieder mens is uniek. Daarom is het handig als je met veel verschillende typen mensen om kan gaan, en tevens goed kan luisteren naar hen. Zo moet je weten hoe je welke vragen kan stellen en op welke momenten dit uitkomt. Je kunt je zelf trainen in deze vraagtechnieken, door verschillende begin woorden van een zin te gebruiken (wat/waar/wanneer/welke/waarom/wie/hoe). Je kunt dit van te voren oefenen zodat er minder snel misverstanden op komen. Succesvolle verkopers praten ongeveer 20% van hun tijd en de overige 80% besteden ze aan luisteren. Verder kun je door middel van social media te gebruiken meer je klant te leren kennen voordat je met hem of haar in contact komt.

Social media

Social media kan je inzetten om echt een klanten netwerk wil uitbouwen. Dit kun je doen op sociale netwerken die hier specifiek op gericht zijn. Zo kun je hier LinkedIn voor gebruiken, maar ook Facebook, Twitter of Google+. Je kunt hierop zoeken naar relevante klanten en meer leren over concurrenten op andere plaatsen.

Overige hulpmiddelen

Tevens zijn er andere hulpmiddelen die je kunt gebruiken als je wil verkopen. Denk bijvoorbeeld aan het afronden van prijzen naar beneden. Denk dan aan 9.90 Euro, in plaats van 10 Euro. Een andere truc is het weg laten van de muntsoort, of het vergelijken met extra prijzen. Zo kun je bijvoorbeeld drie prijzen maken als je een bepaald product in drie verschillende categorieën verkoopt waarbij je steeds iets meer extra aanbiedt. Mensen kunnen dan zelf bepalen voor welke prijs zij willen gaan.

Beperkte keuze

Bovendien kan je ervoor zorgen dat je de keuze beperkt laat; verkoop bijvoorbeeld geen 30 verschillende theelichten, maar 10. Onderzoek toont namelijk aan dat klanten sneller stoppen met zoeken en weglopen wanneer er veel producten aangeboden worden. Bij relatief kleinere aantallen gaan mensen sneller over tot een aankoop. Als er een groot aanbod geldt zijn mensen namelijk bang om sneller een verkeerde keuze te maken. Help daarom je klant ook met het maken van de keuze; biedt bijvoorbeeld geen producten aan die veel op elkaar lijken en beperk het aantal.

Gratis lokkertjes

Ook kun je je klant iets aanbieden wat hij of zij gratis krijgt. In dit geval zal diegene zich vaak verplicht te voelen om iets voor de wederzijdse partij iets terug te doen. Je kunt bijvoorbeeld je klant iets gratis geven en daarna overhalen om een aankoop bij je te doen.

Verkooptraining

Wanneer je meer wil weten over hoe je een product zo efficiënt mogelijk wil verkopen, kun je een  verkooptraining volgen. Hierin leer je meerdere verkooptechnieken onder de knie te krijgen en een goed verkoopplan op te stellen. Tevens kun je bij Learnit andere cursussen volgen, om je op professioneel of persoonlijk vlak meer te kunnen ontwikkelen. Zo worden er bijvoorbeeld veel computer gerelateerde cursussen aangeboden om te leren programmeren, kijk bijvoorbeeld op cursus python.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *